چرا سند شش دونگ دارد؟

sanad sheshdong
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (عمومی)

  • آبان 30, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

در هر بازاری و حرفه‌ای، ادبیات مخصوص به خود وجود دارد. بدیهی است که زمانی که به دنبال خرید خانه و آپارتمان هستید، به سراغ صنعت املاک و بازاریان در این حوزه می‌روید. این بازار نیز دارای ادبیات مخصوص به خود بوده و با کلمات و مفاهیمی مشخص شناخته می‌شود. در بین این کلمات، یکی از رایج‌ترین آن‌ها عبارت شش دونگ است. حتما تا به حال، در زمان بررسی یک خانه و خرید آن، با این واژه برخورد کرده‌اید. زمانی که می‌خواهید درباره سند یک خانه برای خرید و فروش صحبت نمایید، شش دانگ بودن سند و ملک به چه معنا است؟

تا به حال، به معنای شش دانگ بودن یک ملک فکر کرده‌‎اید؟ اینکه این واژه از کجا وارد ادبیات املاک و خانه شده است و به چه دلیل کاربرد دارد؟ اگر این سوال، برای شما مفهومی عجیب است، در ادامه همراه ما باشید. شش دونگ به دنبال آن است تا شما را با ادبیات رایج در املاک و خرید و فروش خانه آشنا سازد و اطلاعات بیشتری را در این باره در اختیار شما قرار دهد! بررسی مفهوم سند شش دانگ، یکی از این موارد است که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

مفهوم شش دونگ، در زمان خرید ملک و تغییر نام سند

سند شش دانگ؛ عبارتی که بارها و بارها آن را شنیده‌اید! ممکن است رایج بودن این کلمه، بررسی مفهوم آن را از یاد شما برده باشد. اما اگر برای شما سوال است که چرا از واژه شش دانگ برای ملک استفاده می‌شود، باید ما را همراهی کنید.

زمانی که واژه شش دانگ به کار می‌بریم، در واقع از یک خانه تمام و کمال سخن می‌گوییم. خانه‌ای که از هر جهت و سمتی متعلق به یک نفر است. شش دانگ، شامل شش جهت مختلف شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین می‌شود. این به معنای آن است که خانه هرچه به سمت بالا و پایین برود و هرچه بر روی زمین و بنا ساخته شود، باز هم متعلق به همان یک نفر خواهد بود.

از همین رو زمانی که برای یک خانه واژه شش دونگ را به کار می‌بریم، بدیهی است که تمام آن خانه، چه آپارتمان و چه خانه ویلایی، متعلق به یک نفر بوده و سند به صورت کامل و شش دانگ به نام همان فرد است. این موضوع یکی از اساسی‌ترین اصول در خرید و فروش ملک و بین افراد فعال در این صنعت است.

یک سند شش دانگ و ویژگی‌های آن!

بررسی ماده 38 قانون مدنی درباره سند شش دونگ

مفهوم شش دانگ نه تنها در ادبیات املاک که برای استفاده در قانون مدنی نیز به تفسیر درآمده است. زمانی که شما قصد اجاره خانه یا ملک را دارید و با مفهوم شش دانگ برخورد می‌کنید، قانون مدنی آن را به این صورت معنا می‌نماید:

شش دانگ عبارت است از مالکیت زمین مستلزم آن است که مالکیت فضای مجادی (شامل مقابل و برابر) آن است تا هرکجا که بالا رود و هرکجا که به پایین‌تر برود که شامل زیرزمین یک خانه می‌شود. مالک خانه به صورت شش دانگ، حق تصرف در هوا و فراز گرفتن دارد؛ مگر آنچه را که قانون استثنا کرده باشد.

به این ترتیب، مفهوم شش دانگ در قانون مدنی نیز به منظور آشنایی با آن به کار رفته است. از همین رو زمانی که در حال ساخت یک خانه هستید، در صور لزوم به استفاده از فلش تاور کرین و نیاز به عبور آن از روی سقف خانه همسایه، لازم است تا رضایت او را جلب نمایید.

سایت شش دونگ؛ مرجع خرید و فروش ملک در ایران

اگر به فکر خرید و فروش خانه به صورت شش دونگ هستید و می‌خواهید از این امکانات بهره‌مند شوید، شش دونگ در این زمینه به راحتی همراه شما است. شش دونگ سایتی در زمینه خرید و فروش ملک در ایران است که در هر شهری که شما لازم داشته باشید، شرایط خرید و فروش را برای شما فراهم می‌کند. تا به امروز، بسیاری از شهرهای ایران زیرمجموعه شش دونگ قرار گرفته‌اند و به این وسیله و با استفاده از سایت شش دونگ می‌توان بررسی‌های لازم از سایت را به سادگی انجام داد.

علاوه بر آن، در سایت شش دونگ شما می‌توانید بدون هرگونه دردسری ملک خود را ثبت کرده و برای فروش یا اجاره آن را به مزایده بگذارید. این امکانات تمامی به صورت رایگان بوده و شش دونگ هزینه‌ای را در برابر آن برای خدمات خود دریافت نمی‌کند. امید است به وسیله خدمات و امکانات ارائه شده از سمت سایت شش دونگ، شما بتوانید به راحتی نسبت به ملک موردنظرتان خرید، رهن یا اجاره خود را داشته باشید و به این وسیله با کمترین زمان از دست رفته در بررسی خانه و کمترین میزان هزینه برای جست‌وجوی گزینه مورد نظر، به یک انتخاب مناسب دست پیدا کنید.

شش دونگ؛ سامانه جامع معاملات املاک!

برای آگاهی از محاسبه هزینه ساخت ساختمان کلیک کنید.

؟؟؟”شش دنگ”شش دانگ”6دونگ”6دنگ”6دانگ”شیش دونگ”شیش دنگ”شیش دانگ”؟؟؟

اشتباه نکن ! شش دونگ درسته

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.