محاسبه قیمت پارکینگ

parkinggg
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (عمومی)

  • دی 17, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

قیمت پارکینگ، با توجه به قیمت واحد مسکونی مورد محاسبه و بررسی قرار می‌گیرد. پارکینگ جزء مولفه‌ها و فاکتورهای موثر در قیمت گذاری املاک مسکونی است که نمی‌توان در رابطه با نحوه محاسبه قیمت پارکینگ، از فرمول ثابتی بهره گرفت. در میان اجزای خانه‌های مسکونی، انباری، پارکینگ و مواردی از این قبیل، همگی می‌توانند روی قیمت تاثیر بگذارند؛ اما با این حال عواملی مطرح می‌شوند که قیمت پارکینگ را تحت وجود خود تغییر می‌دهند. در ادامه تیم ارتباطات شش دونگ به کمک مشاورین و کارشناسان آگاه خود به چند مورد از این موارد اشاره کرده است.

 

عوامل موثر در قیمت گذاری پارکینگ

 

1.پارکینگ اختصاصی یا مشاع

 

در میان عوامل تعیین کننده قیمت پارکینگ، اولین و مهم‌ترین موضوعی که مطرح می‌شود، در رابطه با اختصاصی یا مشاع بودن پارکینگ است. در هر یک از این موارد، قیمت پارکینگ به نحوه متفاوتی در قیمت ملک مسکونی تاثیر خواهد گذاشت.

 

1.1پارکینگ اختصاصی

منظور از پارکینگ اختصاصی، پارکینگی است که متراژ و مکان آن به طور دقیق در سند ملک ثبت شده باشد. در این حالت قیمت پارکینگ می‌تواند تاثیر بسیاری در قیمت ملک داشته باشد. پارکینگ‌های اختصاصی برای خانه‌هایی تعریف می‌شوند که از قبل تفکیک شده‌اند و این تقسیمات به طور قانونی ثبت شده‌اند.

 

2.1 پارکینگ مشاع

شکل دیگری از پارکینگ‌ها که تاثیر گذاری به مراتب کمتری روی قیمت ملک دارد، در رابطه با پارکینگ مشاع است که به طور دقیق تقسیم نشده‌اند و تنها با توافقات مطرح می‌شوند. پارکینگ مشاع می‌تواند برای برخی واحدها و یا همه واحدها تعریف شود. به طوری که افراد می‌توانند از داشتن پارکینگ صرف نظر کنند.

به علاوه لازم به ذکر است که پارکینگ مشاع در سند ملک وجود ندارد و تنها بر حسب توافقات واحدها تقسیم‌بندی می‌شود. در نتیجه افرادی که در پارکینگ سهم دارند، می‌توانند خودرو خود را در هر کجا که خواستند پارک کنند.

 

2.نسبت پارکینگ به واحدها

از دیگر عواملی که روی قیمت گذاری پارکینگ ملک مسکونی موثر واقع می‌شود، نسبت بین واحدها و مساحت یا تعداد پارکینگ است. این موضوع به دلیل ایجاد رقابت در خرید پارکینگ، تاثیرات گسترده‌ای خواهد داشت. به طوری که اگر مساحت یا تعداد پارکینگ در مقایسه با واحدهای مسکونی ساختمان کمتر باشد، قیمت پارکینگ افزایش پیدا می‌کند.

 

3.عرض کوچه و خیابان

عامل موثر دیگری که وجود دارد، در رابطه با کوچه یا خیابانی است که ساختمان در آن قرار گرفته است. این موضوع به گونه‌ای معکوس عمل می‌کند. به طوری که اگر خیابان مذکور بزرگ باشد و فضای کافی برای پارک ماشین‌ها وجود داشته باشد، قیمت پارکینگ کاهش پیدا می‌کند.

در مقابل اگر کوچه کم عرض باشد و فضای کافی برای پارک خودرو وجود نداشته باشد، قیمت پارکینگ افزایش پیدا می‌کند. همچنین باید گفت که نحوه قرارگیری خانه در کوچه هم روی این مورد موثر واقع می‌شود. چرا که ممکن است فضای بیشتر یا کمتری برای ورود به پارکینگ تعریف شود.

 

4.سال ساخت

سال ساخت ساختمان هم از دیگر عواملی است که تاثیر معکوس روی قیمت پارکینگ خواهد داشت. علت این موضوع بالا بودن قیمت واحدها در ساختمان‌های تازه ساخت است. به همین دلیل برای متعادل سازی، قیمت پارکینگ کاهش پیدا می‌کند. بنابراین قیمت پارکینگ در ساختمان‌های قدیمی‌تر، به مراتب بالاتر خواهد بود.

 

5.محله یا منطقه

مسئله مهم دیگر در رابطه با محله‌ای است که ساختمان در آن قرار می‌گیرد. این موضوع به طور گسترده‌تری قیمت ملک و پارکینگ را تحت شعاع قرار می‌دهد. این حالت مساحت چندان مطرح نخواهد بود. در نتیجه در محله‌های گران‌تر، قیمت پارکینگ هم بیشتر از دیگر مناطق است.

در حالت کلی، باید گفت که این عوامل در کنار هم می‌توانند قیمت پارکینگ را مشحص کنند. به طوری که تنها در این حالت امکان تعریف قیمت صورت می‌گیرد.

 

نحوه محاسبه قیمت پارکینگ

در برخی موارد به مانند توضیحات ویدیو”قیمت پارکینگ 40 درصد قیمت هر متر مربع طبقه اول”قیمت گذاری میشود.

موضوع دیگری که در رابطه با قیمت پارکینگ‌ها مطرح می‌شود، در مورد تعریف قیمت 3 الی 8 درصدی قیمت واحد مسکونی است؛ اما همانطور که در رابطه با عوامل موثر در قیمت گذاری پارکینگ گفته شد، نمی‌توان از یک فرمول واحد برای تعیین قیمت پارکینگ بهره گرفت. بلکه لازم است تمامی جوانب و شرایط را در نظر داشت تا قیمت درستی برای این موضوع مطرح شود.

حتی در مواردی نحوه قیمت گذاری به مالک بستگی پیدا می‌کند. در واقع ممکن است این موضوع خود را در قالب یک عامل جداگانه نمایان کند. در نتیجه هیچ فرمولی قادر به تعریف قیمت پارکینگ به طور دقیق و بدون مسئله‌ای نخواهد بود.

از این رو لازم است حتما در رابطه با محاسبه قیمت گذاری پارکینگ، به تمامی فاکتورهای مطرح شده توجه کنید. این پارامترها برای تمامی ساختمان‌ها به یک صورت عمل می‌کنند؛ مگر آنکه پارکینگ اختصاصی بوده و الزام در خرید آن مطرح باشد.

برای اطلاع از نحوه محاسبه رهن و اجاره کلیک کنید.

”شش دنگ”شش دانگ”۶دونگ”۶دنگ”۶دانگ”شیش دونگ”شیش دنگ”شیش دانگ”

اشتباه نکن ! شش دونگ درسته

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.