قدرالسهم از زمین آپارتمان چیست؟

qadroosahm
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (عمومی)

  • دی 24, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

اگر قصد دارید ملک خود را بسازید، یا آپارتمانی را خریداری کنید، حتماً با واژه قدرالسهم برخورد کرده‌اید. حالا سؤال این است که اصلاً این قدرالسهم به چه معنی است و چطور مشخص می‌شود؟ شش دونگ در ادامه این موضوع را به‌طور کامل شرح داده و پیشنهاد می‌دهیم که تا انتها با ما همراه باشید.

قدرالسهم به چه معنی است؟

برای اینکه بتوان یک مفهوم را توضیح داد، در ابتدا باید آن را به‌طور کامل از جهات مختلف بررسی کرد. در این حالت نه تنها مشکل از بین می‌رود، بلکه شما اطلاعات بیشتری هم در اختیار خواهید داشت. تابه‌حال شنیده‌اید که خرید آپارتمان ارزشی ندارد، چون شما مالک زمین نیستید!

خوب در ابتدا بگوییم که این موضوع کاملاً اشتباه است و این‌طور نیست. حالا این سؤال پیش می‌آید که مثلاً من یک واحد آپارتمان در طبقه چهارم خریداری کرده‌ایم، حالا سهم از زمین برای من چطور است؟ اصلاً سهمی به من تعلق می‌گیرد؟!

در اینجا مفهوم حق السهم به وجود آمده است. یعنی شما به اندازه سهم خود از آن ساختمان، سهم از زمین دارید. اجازه بدهید برای درک بهتر این موضوع با ذکر یک مثال آن را بیشتر توضیح بدهیم. همان مثال بالا را در ذهن خود داشته باشید، شما مالک یک واحد آپارتمان در یک ساختمان پنج طبقه هستید.

حالا فرض را بر این می‌گیریم که در هر طبقه یک واحد وجود دارد و تمام واحدها متراژ مشابهی دارند. زیربنای ملک هم 400 متر در نظر بگیرید. حالا همان‌طور که از نام حق السهم مشخص است، هرکسی متناسب با سهمی که دارد، سهم از زمین خواهد داشت.

مثلاً در این مثال 400 متر زیربنای زمین، بین هر پنج مالک تقسیم می‌شود. یعنی هر مالک 80 متر از ملک اصلی را به‌عنوان قدرالسهم آپارتمان خودش دارد. دلیل ارزان بودن آپارتمان نسبت به خانه ویلایی هم دقیقاً همین قدر سهم از زمین است. در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد.

در اینجا باید بگوییم که پیدا کردن قدر سهم از زمین همیشه هم این‌طور ساده نیست. ما در اینجا متراژ زمین، تعداد واحدها و تعداد طبقات را به صورتی در نظر گرفتیم که به‌سادگی بتوانیم این موضوع را برای شما توضیح دهیم. هنگامی‌که تعداد طبقات بیشتر و هر طبقه هم چندین واحد داشته باشد، پیدا کردن این سهم کمی سخت‌تر خواهد بود. البته در نهایت سهم هر مالک هم کمتر می‌شود.

قدرالسهم در سند ذکر می‌شود؟

از دیگر سؤالاتی که در مورد قدر سهم از زمین پیش می‌آید، همین است که آیا این مورد در سند مالکیت ذکر می‌شود یا نه! در پاسخ باید بگوییم که بله هنگام خرید یک آپارتمان (مسکونی یا اداری بودن آن تفاوتی ندارد) در سند مالکیت در مورد این سهم صحبت شده است.

اگر شما هم قصد خرید یک آپارتمان را دارید، پیشنهاد می‌دهیم که در مورد این سهم دقت خاصی داشته باشید. خودتان آن را حساب کنید (فرمول حساب کردن آن بسیار ساده است در مطالب بالا آن را توضیح داده‌ایم. بعد از به دست آوردن سهم از زمین، آن را با چیزی که در سند نوشته‌اند، مقایسه کنید.

اطلاع از قدرالسهم چه اهمیتی دارد؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که اصلاً چرا باید در مورد این حق السهم اطلاعاتی داشته باشیم. خوب همین ابتدای کار بگوییم که هرچه قدر سهم از زمین یک آپارتمان بیشتر باشد، ارزش آن آپارتمان هم بالاتر خواهد بود.

شاید با همین توضیح کوتاه به اهمیت اطلاع از این موضوع پی برده باشید. حالا با یک مثال آن را بیشتر توضیح خواهیم داد. تصور کنید که دو آپارتمان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، این دو کاملاً مشابه یکدیگر هستند و تفاوتی با هم ندارند، جز اینکه آپارتمان اول در هر طبقه یک واحد 120 متری دارد. آپارتمان دوم در هر طبقه داری یک واحد 60 متری است.

حالا احتمالاً تصور کنید که قیمت آپارتمان دوم باید نصف آپارتمان اولی باشد، چون متراژ آن هم نصف است، ولی این‌طور نیست. این آپارتمان چون قدر سهم از زمین کمتری دارد، هزینه خرید آن کمتر از نصف آپارتمان اول خواهد بود. با این مثال بیشتر به اهمیت اطلاع از این موضوع پی بردید. در هنگام خرید حتماً به این موضوع دقت داشته باشید.

نتیجه‌گیری

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در مورد قدرالسهم آپارتمان اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم. با ذکر چند مثال ساده نحوه محاسبه این سهم از زمین و اهمیت اطلاع از آن را ذکر کردیم. اگر سؤال دیگر در این مورد دارید، آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

 

برای اطلاع از نحوه محاسبه قیمت پارکینگ کلیک کنید.

”شش دنگ”شش دانگ”۶دونگ”۶دنگ”۶دانگ”شیش دونگ”شیش دنگ”شیش دانگ”

اشتباه نکن ! شش دونگ درسته

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.