پایان کار ساختمان

pAYANKAR
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (عمومی)

  • اسفند 7, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

پایان‌ کار ساختمان، نشان می‌دهد که ساختمان از نظر شهرداری و نظام مهندسی، تمام قوانین را به خوبی اجرا کرده است.

جزییات مراحل ساخت بنا در صفحه اول پروانه ساختمان ثبت شده است و تمام موارد مانند متراژ، پارکینگ و غیره در آن ثبت شده است. چنانچه مالک ساختمان، قوانین لازم را در ساخت و ساز خود رعایت نکرده باشد، گرفتن پایان کار، امکان ندارد و حتی در بعضی مواقع ممکن است ساختمان تخریب شود.

پیمانکار بعد از اتمام کار ساخت و ساز، برای دریافت گواهی پایان کار به شهرداری منطقه مورد نظر مراجعه می‌کنند. در هنگام دریافت سند ساختمان و فروش و انتقال آن به غیر دریافت گواهی پایان کار ضروری است. در صورت نداشتن این گواهی امکان فروش و انتقال آن به فرد دیگری در دفتر اسناد رسمی وجود ندارد.

بعد از درخواست گواهی پایان کار توسط مالک ساختمان و انجام امور قانونی، ملک باید توسط شهرداری، وزارت مسکن، شهرسازی تایید شود و در صورتی که با قوانین مغایرتی نداشت گواهی ساخت بدون تخلف صادر می‌شود.لطفا تا انتهای مقاله با شش دونگ همراه باشید.

اهمیت اخذ پایان‌کار ساختمان

گواهی پایان‌ کار ملک، در پایان ساخت و ساز بنا اخذ می‌شود که صدور این گواهی امتیازات زیادی برای مالک در پی دارد. در ادامه با چند مورد از این اختیارات بیشتر آشنا خواهید شد.

اخذ سند پایان‌ کار ملک، نشان‌دهنده این است که در ساخت و ساز این ملک هیچ تخلفی انجام نشده و تمام امور فنی و مهندسی در آن رعایت شده است.

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفته شد،  گرفتن پایان ‌کار ملک، در پایان ساخت و ساز دریافت می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت هنگامی که یک بنای ساختمانی، دارای گواهی پایان ‌کار باشد، نشان‌دهنده موارد زیر است؛

  • ساختمانی که ساخت و ساز در آن به اتمام رسیده، هیچ‌‌گونه تخلفی ندارد و طبق معیارهای قابل‌قبول شهرداری ساخته شده است.
  • فایده دیگر دریافت پایان‌ کار ساختمان، تنظیم صورت مجلس تفکیکی از طرف اداره ثبت اسناد و املاک است تا بتوانید برای هر واحد ساختمان یک سند مالکیت مجزا تنظیم کرد.
  • با دریافت پایان‌ کار ساختمان، می‌توانید برای دریافت سند اقدام کنید. برای دریافت سند امکان فروش ساختمان را خواهید داشت، در غیر این‌صورت امکان انتقال سند ملک وجود ندارد.

مدارک لازم پس از تکمیل پروژه ساختمان

لازم است مالکین ساختمان برای اخذ پایان کار ساختمانی اقدام کنند. مدارک لازم برای ثبت و صدور گواهی پایان کار ساختمان به شرح زیر است؛

  • ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان
  • ارائه اصل و کپی سند مالکیت
  • چنانچه مالک اصلی پروژه ساختمانی فوت کرده است و در قید حیات نیست، باید اصل و کپی مدارک انحصار وراثت و کپی شناسنامه ورثه را ارائه دهید.
  • ارائه اصل و کپی رسید  پرداخت عوارض نوسازی سالیانه
  • ارائه اصل و کپی فیش‌های آب، برق، گاز و تلفن
  • ارائه اصل و کپی سند پروانه ساختمان
  • ارائه نقشه معماری ساختمان با مهر شهرداری منطقه مربوطه
  • در ساختمان‌های نوساز، برگه تائیدیه ساختمان لازم است.

تشکیل پرونده

تا اینجای مطلب متوجه شدید که پیمان‌کار برای ثبت درخواست گواهی باید به شهرداری منطقه مراجعه کند. چنانچه ساختمان نوسازی باشد، عوارض نوسازی باید پرداخت شود و رسید را به شهرداری منطقه ارائه دهید. برای تشکیل پرونده پایان کار ساختمان ارائه این مدارک ضروری است؛

  • ارائه سند مالکیت رسمی مالک ساختمان به شهرداری
  • ارائه نامه درخواست به شهرداری برای اخذ دستور صدور گواهی پایان ‌کار
  • تکمیل فرم ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه
  • بازدید کارشناس شهرداری از ساختمان

بعد از اینکه ساختمان توسط کارشناس شهرداری ارزیابی شد و گزارش وضعیت ساختمان تنظیم شد، در ادامه باید فرم مراحل ساخت‌وساز قانونی ملک توسط مهندس ناظر کامل شود و به مالک ساختمان ارائه شود.

تعیین تخلف

پس از ارائه مدارک لازم به شهرداری، کارشناس باید نظر خود را ارائه دهد.  چنان‌چه، در ساخت و ساز تخلفی صورت نگرفته باشد، پرونده ملک به بخش محاسبات منتقل می‌شود و بعد از ارزیابی‌های لازم، گزارش مهندس ناظر و برگه رسید عوارض ارائه می‌شود.

در صورتی که در ساخت‌و‌ساز ملک شما تخلفی صورت گرفته است، پرونده ملک شما به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می‌شود. در چنین شرایطی اخذ پایان کار ساختمان، به زمان بیشتری نیاز دارد تا در فرصت مناسب مالک پروژه در رابطه با تخلف صورت گرفته توضیح بدهد. مالک 10 روز نیاز دارد که توضیحات خود را ارائه دهد.

چنانچه کمیسیون ماده 100 ، برای مالک پروژه، جریمه‌ای در نظر گرفت، مالک موظف به پرداخت این جریمه است تا دوباره پرونده پایان کار ساختمان مراحل قانونی خود را طی کند تا در نهایت گواهی ساخت بدون تخلف به مالک ارائه شود.

هنگامی‌که مالک پروژه از پرداخت جریمه امتناع کرد، کمیسیون حکم تخریب ساختمان را صادر می‌کند. هم‌چنین، هزینه‌های تخریب ساختمان بر عهده مالک است.

مراحل دریافت گواهی پایان کار ساختمان در ساختمان‌های قدیمی

همان‌طور که اشاره شد، فروش و انتقال سند خانه‌های قدیمی و جدید بدون داشتن پایان کار ساختمان امکان‌پذیر نیست. از آنجایی که بسیاری از ساختمان‌های قدیمی فاقد پایان کار هستند، مالک در صورت فروش و انتقال سند لازم است که به شهرداری منطقه مراجعه کند و اقدامات لازم برای دریافت پایان کار ساختمان را انجام دهد.

اخذ گواهی پایان کار برای ساختمان‌هایی که حداقل 29 سال عمر دارند ضروری است. قبل از اقدام به دریافت این گواهی نیاز است که اطلاعات کافی درباره اخذ گواهی پایان کار به دست آورید.

احتمال دارد بعضی از ساختمان‌های قدیمی دارای گواهی باشند، در این صورت کار خیلی آسان‌تر می‌شود و مالک می‌تواند با ارائه مدارک لازم، مراحل ثبت و صدور، پایان کار را به دست آورد. در این‌گونه شرایط دیگر نیازی به ارائه اتمام عملیات ساخت و ساز نیست.

هزینه پایان کار ساختمان چقدر است؟

حتما دوست دارید بدانید هزینه اخذ پایان کار چقدر است؟ این هزینه با توجه به منطقه جغرافیایی شما متفاوت است. مبلغ مورد نظر در مراحل مختلف اخذ پایان کار دریافت می‌شود.

  • پرداخت حق‌الزحمه برای کارشناسی که کار او بازدید از ساختمان و بررسی آن است.
  • هزینه عوارض نوسازی به صورت سالیانه
  • هزینه پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و گاز برای ساختمان‌های قدیمی
  • هزینه دریافت گواهی نبود تخلف
  • پرداخت هزینه تخلف ماده 100 در صورت داشتن تخلف
  • در صورت فروش ملک، پرداخت هزینه نقل و انتقال

مدت اعتبار گواهی پایان کار ساختمان

مدت اعتبار گواهی ساختمان‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. پایان کار ساختمان برای دریافت وام به این شکل است که باید همراه با پایان کار تفکیکی و صورت‌جلسه تفکیکی سند و مدارکی باشد.

چرا گواهی پایان کار با تاخیر صادر می‌شود ؟

بعضی از اوقات، اخذ گواهی پایان کار ساختمان زمان زیادی طول می‌کشد. امروزه با توجه به نوسان بالایی که در ساخت‌وساز وجود دارد تاخیر در گواهی پایان کار سبب زیان رساندن به مالک می‌شود. با رفع این مشکل، صدور پایان‌ کار ساختمان سریعتر انجام می‌شود. عوامل زیر ممکن باعث تاخیر در دریافت پایان کار ساختمان شود؛

  • ممکن است در بررسی متراژ بنا در مقایسه با نقشه مغایرت وجود داشته باشد که می‌توان با تشکیل کمیسیون ماده 100و پرداخت جریمه، این مشکل را برطرف کرد.
  • ممکن است پیمانکار از کارگران ساختمانی غیرمجاز استفاده کرده باشد و شکایتی در این زمینه وجود داشته باشد.

نظارت مالک ساختمان و کارفرمای پروژه در روند ساخت و ساز ساختمان می‌تواند از بروز تخلفات مغایر با قوانین شهرداری جلوگیری کند.

اگر خانه‌ای را پیش‌خرید کنیم اخذ مجوز پایان کار چگونه است؟

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که اگر شما اقدام به پیش‌خرید خانه‌ای که هنوز ساخت آن به اتمام نرسیده است کنید مسأله اخذ گواهی آن چگونه است؟ در این‌گونه شرایط، باید هنگام پیش‌خرید ملک موردنظر، با مالک درباره آن توافق کنید.

 عوارض صدور پروانه برای خانواده شهدا

خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و آزادگان، برای انجام مراحل دریافت گواهی باید به نماینده ویژه در شهرداری منطقه خود مراجعه کنند و از تخفیف ویژه آن استفاده کنند.

70 درصد تخفیف برای خانواده‌های شهدا، تخفیف ویژه آزادگان با توجه به سال‌های اسارت و تخفیف جانبازان با توجه به درصد جانبازی آن‌ها محاسبه می‌شود.

سخن پایانی

پروژه‌های ساختمانی از نظر پیچیدگی، دامنه و نتایج مطلوب متفاوت هستند. صرف‌نظر از این که تقریباً همه پروژه‌های ساختمانی از یک روند پیروی می‌کنند. دانستن این مراحل به شما کمک می‌کند تا اخذ پایان کار ساختمان سریعتر صورت می‌گیرد.

در هنگام انتقال سند ساختمان‌های جدید و قدیمی، اخذ گواهی پایان ‌کار ضروری است. در واقع، اخذ این گواهی ساختمان در هنگام فروش ملک بسیار مهم است و نشان‌دهنده ارزش آن است. بنابراین با توجه به اهمیت و ضرورت گواهی پایان کار ساختمان، کسب اطلاعات کافی در این زمینه می‌تواند راهنمای خوبی برای مالکین باشد.

برای مطالعه مقاله اسقاط کافه خیارات قانونی کلیک کنید.

”شش دنگ”شش دانگ”۶دونگ”۶دنگ”۶دانگ”شیش دونگ”شیش دنگ”شیش دانگ”

اشتباه نکن ! شش دونگ درسته

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.