اسقاط کافه خیارات قانونی در معاملات ملکی

CAFFEKHIYARAT
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (مشاورین املاک)

  • بهمن 27, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

خیارات یا اسقاط کافه خیارات از موضوعاتی است که در هنگام نوشتن قراردادهای ملکی با آن برخورد می‌کنیم. برای اینکه بتوانید یک قرارداد درست و قانونی را بنویسید، باید از اصطلاحات آن مطلع باشید. به همین دلیل در ادامه قصد داریم اطلاعاتی در مورد اسقاط کافه خیارات بیان کنیم. اگر شما هم به دنبال اطلاعاتی در این موارد و اختیارات قانونی هستید، پیشنهاد می‌دهیم که ادامه مطالب را از دست نداده و با شش دونگ همراه باشید.

اسقاط به چه معنی است؟

خوب برای اینکه معنی اسقاط کافه خیارات را به‌خوبی درک کنیم، باید در ابتدا جزئیات آن را متوجه شویم. به همین دلیل در همین ابتدا به این موضوع می‌پردازیم که اصلاً اسقاط به چه معنی است. اسقاط در لغت به معنی از بین رفتن است.

یعنی هنگامی‌که میگوییم چیزی اسقاط شده، یعنی از بین رفته است. حالا در علم حقوق این اسقاط می‌تواند در جاهای مختلفی به کار برود و کاربردهای متفاوتی هم داشته باشد. البته ما در این مطلب به این موارد اشاره نخواهیم کرد و فقط به موضوع اختیارات قانونی می‌پردازیم.

کافه خیارات به چه معنی است؟

حالا در گام دوم باید به معنی کافه خیارات بپردازیم. کافه خیارات به معنی تمام اختیاراتی است که قانونی در اختیار شما خواهد بود. یعنی در یک معامله ملکی مهم نیست که شما فروشنده یا خریدار هستید، یکسری اختیارات قانونی خواهید داشت که در قرارداد ذکر می‌شوند.

حالا کافه خیارات دقیقاً در مورد همین اختیاراتی که قانون به شما می‌دهد، صحبت می‌کند. مثلاً در چه حالتی امکان فسخ قرارداد برای شما وجود دارد؟ یا در چه حالتی می‌توانید از فروشنده خسارت دریافت کنید؟ اگر قرارداد ملکی اجاره نوشته‌اید، درصورتی‌که مستأجر منزل را تخلیه نکند، شما چه اختیاراتی دارید؟ به تمام این موارد که بسیاری از موارد مشابه دیگر، کافه خیارات گفته می‌شود.

اسقاط کافه خیارات به چه معنی است؟

خوب حالا به موضوع اصلی که همان اسقاط کافه خیارات است، می‌رسیم. با توجه به مطالب بالا و توضیحاتی که ارائه دادیم، می‌توان به این نتیجه رسید که اسقاط کافه خیارات یعنی از بین بردن تمان اختیارات قانونی که در قرارداد نوشته شده است.

حالا اینکه در چه مواردی می‌توان از این اسقاط کافه خیارات استفاده کرد و اصلاً استفاده از آن چه ضرورتی دارد، موضوعی است که در ادامه به‌طور کامل توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید که در قراردادهای ملکی باید به این بند دقت کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

اسقاط کافه خیارات در معاملات ملکی

به‌طورکلی قرارداد نوشتن کار ساده‌ای نیست. حالا اهمیتی ندارد که می‌خواهید برای یک معامله ملکی قرارداد بنویسد، یا اصلاً برای طراحی سایت خود نیاز به نوشتن قرارداد دارید. شما باید به تمام موارد قانونی و البته اختیارات قانونی توجه داشته باشید تا در آینده اگر مشکلی به وجود آمد، بتوانید آن را برطرف کنید.

اگر قرارداد ملکی خود را در یکی از دپارتمان‌ها یا بنگاه‌های معاملات ملکی می‌نویسید، به احتمال بسیار زیاد از برگه قراردادی استفاده خواهید کرد که در آن بنگاه وجود دارد. در این برگه‌های یکسری بندهای قانونی نوشته شده است که متأسفانه بسیاری بدون خواندن این بندها و تبصره‌ها، قرارداد را امضا می‌کنند.

یکی از بندهایی که به‌صورت پیش‌فرض در این برگه‌ها نوشته شده، مربوط به اسقاط کافه خیارات است. یعنی با امضا کردن این بند شما اختیارات قانونی که در قرارداد دارید را از خودتان سلب می‌کنید و دیگر اختیاراتی نخواهید داشت.

در همین‌جا احتمالاً با خواندن این مطلب تصور کنید که این بند اصلاً چیز خوبی نیست، با خودتان میگویید که یادم باشد اگر خواستم قراردادی امضا کنم، این بند را امضا نکنم که اختیاراتی قانونی در معامله داشته باشم اما این تصور کاملاً اشتباه است. حالا در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که اصلاً امضا کردن و وجود چنین بند قانونی چه اهمیتی دارد.

اهمیت اسقاط کافه خیارات در معاملات ملکی

در علم حقوق خیارات مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها هم معانی خاص خود را دارند. به‌طورکلی به حقی که در یک معامله برای طرفین قرارداد وجود دارد، خیار گفته می‌شود. حالا با توجه به نوع خیار، طرفین قرارداد اختیارات مختلفی خواهند داشت. البته توضیح در مورد خیارات موضوع الآن ما نیست و می‌خواهیم در مورد موضوع دیگری صحبت کنیم.

حالا این خیارات یا همان حق‌هایی که در قرارداد وجود دارند، باعث می‌شوند که یکی از طرفین قرارداد بتواند به‌طور یک‌طرفه قرارداد نوشته شده را فسخ کند. یعنی مثلاً شما تصور کنید که یک خانه را خریداری کرده‌اید اما در هنگام قرارداد بند اسقاط کافه خیارات را امضا نکرده‌اید.

در این حالت مالک اصلی خانه با توجه به اختیارات قانونی که دارد ( و البته با توجه به اتفاق‌هایی که بعد از امضای قرارداد پیش می‌آید) می‌تواند قرارداد را به‌صورت یک‌طرفه فسخ کند و شما هم هیچ حقی برای اعتراض به این کار نخواهید داشت.

البته به یاد داشته باشید که فسخ قرارداد هم شرایط خاص خودش را دارد و هر مالکی به‌تنهایی و بدون دلایل محکمه پسند نمی‌تواند چنین کاری را انجام بدهد. به‌هرحال هیچ کدام از ما دوست نداریم، معامله‌ای که انجام داده‌ایم به‌صورت یک‌طرفه فسخ شود.

در اینجاست که اهمیت بند قانونی اسقاط کافه خیارات خود را به‌‌خوبی نشان می‌دهد. با امضا کردن این بند قانونی دیگر هیچ کدام از طرفین قرارداد نمی‌توانند به‌صورت یک‌طرفه قرارداد را فسخ کنند و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

البته با امضا این بند باز هم مواردی را در نظر می‌گیرند که در صورت عدم رعایت آن‌ها یا انجام چندین کار مختلف، امکان فسخ قرارداد وجود خواهد داشت. این بند قانونی فقط باعث می‌شود که هیچ کدام از طرفین نتوانند به‌صورت یک‌طرفه و بدون اطلاع طرف دیگر قرارداد، آن را فسخ کنند.

اسقاط کافه خیارات خوب است یا نه؟!

حالا بعد از مطالب بالا همچنان یک موضوع و سؤال بسیار مهم وجود دارد که اصلاً این اسقاط کافه خیارات موضوع خوبی است یا خیر! خوب در پاسخ باید به موضوع بسیار مهم اشاره کنیم. اینکه شما کدام یک از طرفین معامله هستید، اصلاً معامله‌ای که انجام داده‌اید، چه نوع است (خرید، رهن یا اجاره) و موارد بسیار دیگری بر روی این موضوع تأثیر می‌گذارد که اسقاط اختیارات قانونی برای شما خوب است یا نه اصلاً امضا کردن این بند برای شما مناسب نیست.

حالا از کجا می‌توانید به این موضوع پی ببرید؟ جواب کاملاً ساده است، فقط یک وکیل متخصص می‌تواند به شما کمک کند که امضای این بند برای شما مناسب است یا خیر! به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم که اگر قصد دارید که یک معامله ملکی را انجام بدهید، از یک وکیل متخصص کمک بگیرید.

اجازه بدهید که قرارداد شما را یک وکیل متخصص و کار بلد تنظیم کند. در این صورت مطمئن خواهید بود که بهترین بندها در قرارداد شما ذکر شده است. البته حضور یک وکیل متخصص در هنگام نوشتن قرارداد ملکی ز جنبه دیگری هم اهمیت دارد.

حقوق دنیای تبصره‌هاست و استفاده از هر تبصره‌ای به تخصص و مهارت بالایی نیاز دارد. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح دهیم. مثلاً تصور کنید که شما قراردادی برای فروش یک خانه نوشته‌اید. در قرارداد این‌طور می‌نویسید که در صورت پاس نشدن هر کدام از چک‌ها فروشنده که شما باشید، می‌توانید قرارداد را یک‌طرفه فسخ کنید و 20 درصد مبلغ هم به‌عنوان وجه التزام دریافت کنید.

خوب در ظاهر این قرارداد کامل است و مشکلی ندارد، درصورتی‌که اصلاً این‌طور نیست. این بند قرارداد کاملاً مشکل دارد. در چنین مواردی باید زمان هم مشخص کنید. مثلاً بنویسید که تا 48 ساعت بعد از گواهی بانک که نشان‌دهنده این است که حساب شما موجودی کافی ندارد و چک پاس نشده است.

با همین مثال ساده به‌خوبی می‌توان فهمید که حضور یک وکیل در هنگام نوشتن قرارداد یا اینکه وکیل برای شما قرارداد ر تنظیم کند، چقدر اهمیت دارد. پیشنهاد می‌دهیم که این موضوع را کاملاً جدی بگیرید، در غیر این صورت، احتمال بروز مشکلاتی در آینده برای شما وجود خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در مورد اسقاط کافه خیارات مطالبی را بیان کنیم.  ابتدا گفتیم که اسقاط به معنی از بین بردن است. در حقوق اگر بخواهیم برای از بین بردن چیزی یا حقی کلمه‌ای استفاده کنیم، از اسقاط استفاده خواهیم کرد.

کافه به معنی تمام است. هنگامی‌که کافه قبل از کلمه‌ای استفاده می‌شود، به معنی تمام آن چیز است. مثلاً کافه خیارات، یعنی تمام خیارات. خیار هم در حقوق به معنی حق است. هنگام معامله شما به‌عنوان خریدار یا فروشنده یکسری حق و اختیارات قانونی دارید که به آن‌ها خیارات گفته می‌شود. حالا اسقاط کافه خیارات به معنی از بین بردن تمام اختیارات قانونی است.

در ادامه به این موضوع اشاره کردیم که اصلاً این اسقاط کافه خیارات چرا وجود دارد و امضا کردن بند قراردادی که به این موضوع اشاره کرده، تا چه اندازه اهمیت دارد. بعدازآن به این سؤال مهم پرداختیم که اصلاً امضا کردن این بند قرارداد خوب است یا نه.

مطالب را با این موضوع ادامه دادیم که چطور می‌توان یک قرارداد خوب و حساب‌شده را تنظیم کرد. با یک مثال ساده توضیح دادیم که حضور یک وکیل متخصص در هنگام تنظیم قراردادهای ملکی تا چه اندازه مهم و کاربردی است. اگر سؤال دیگری در مورد این موضوع دارید، آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

برای مطالعه مقاله CRM کلیک کنید.

”شش دنگ”شش دانگ”۶دونگ”۶دنگ”۶دانگ”شیش دونگ”شیش دنگ”شیش دانگ”

اشتباه نکن ! شش دونگ درسته

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.