وجه التزام در قرارداد ملکی

vajhe eltezamm
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (مشاورین املاک)

  • بهمن 8, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

نوشتن قرارداد ملکی جزئیات بسیار زیادی دارد که باید به آن توجه داشته باشید. اگر شما هم قصد یک معامله ملکی را دارید و می‌خواهید در مورد وجه التزام اطلاعاتی به دست آورید، ادامه مطالب برای شما بسیار مناسب و کاربردی خواهد بود. پیشنهاد می‌دهیم که تا انتها با شش دونگ همراه باشید.

وجه التزام به چه معنی است؟

حتماً این سؤال برای شما هم پیش آمده که اصلاً وجه التزام چه معنی و کاربردی دارد. در هنگام نوشتن قرارداد ملکی یکسری تعهدات برای دو طرف وجود دارد، مثلاً مالک تعهد می‌دهد که خانه را رنگ کرده و در تاریخی مشخص به خریدار تحویل بدهد.

حالا در مقابل خریدار هم تعهد می‌دهد تا یک تاریخ مشخص مبلغ موردنظر را به‌طور کامل به مالک تحویل بدهد. اگر هرکدام از طرفین قرارداد به هر یک از تعهدات خود عمل نکنند، باید وجه التزام به طرف مقابل بپردازند، یعنی به او خسارت بدهد.

این وجه التزام هم در قرارداد باید به‌صورت تفکیک شده و دقیق مشخص شده باشد. توجه داشته باشید که در صورت عدم انجام تعهدات فقط وجه التزام به شما داده می‌شود و شما نمی‌توانید هیچ‌گونه ادعا دیگری در دادگاه داشته باشید. با توجه به همین موضوع باید بگوییم که وجه التزام یا همان خسارت را باید به‌طور دقیق مشخص کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

موارد تعیین وجه التزام در معاملات ملکی

یک سؤال بسیار مهم برای کسانی که معامله ملکی انجام می‌دهند، وجود دارد، اینکه در چه مواردی می‌توانیم خسارت دریافت کنیم. توجه داشته باشید، هرجایی که یک تعهد وجود داشته باشد، می‌توانید برای عدم انجام آن خسارت در نظر بگیرید. حالا این تعهد می‌تواند در یک معامله خریدوفروش یا رهن و اجاره باشد.

در ادامه به تعدادی از مواردی که می‌توانید خسارت دریافت کنید، اشاره خواهیم کرد؛

  • اگر ملک اجاره‌ای باشد و مستأجر یا مالک در موعد مقرر آن را تخلیه نکرده باشد.
  • اگر مالک در زمان مشخص شده، مبلغ رهن را به مستأجر تحویل ندهد.
  • اگر در منزل مورد اجاره، وسیله‌ای آسیب دیده باشد.
  • اگر ملک پیش فروشی در زمانی که تعیین شده به شما تحویل داده نشود.
  • اگر برای ملک پیش فروش شده، پایان کار گرفته نشود (این مورد باید در قرارداد ذکر شده باشد)
  • اگر در هنگام فروش یک ملک، مالک در زمان مشخص سند را برای انتقال آماده نکند.
  • اگر در زمان فروش مالک در زمان تعیین شده، ملک را تحویل ندهد.
  • و…

توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد دیگر هم می‌توانید وجه التزام تعیین کنید، این موضوع به شما بستگی خواهد داشت.

وجه التزام به چه مقداری دارد؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده است که اصلاً این مقدار خسارت را چه کسی و چطور مشخص می‌کند. در جواب باید بگوییم که دو طرف معامله می‌توانند این مقدار را مشخص کنند و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد. در هنگام تعیین این مقدار خسارت باید به روزی فکر کنید که شاید مجبور به پرداخت آن باشید، بنابراین مقادیر عجیب‌وغریب برای آن تعیین نکنید.

دو طرف معامله با توجه به عرف بازار و همچنین مبلغی که با آن معامله می‌کنند، این وجه التزام را مشخص خواهند کرد. به‌عنوان‌مثال تصور کنید که مالک در قرارداد این‌طور می‌نویسد که اگر در تاریخ مشخص شده، ملک را به خریدار تحویل ندهد، به ازای هر یک روز تأخیر باید هر روز 1% از مبلغ کل را به‌عنوان خسارت به خریدار بپردازد.

حالا خریدار می‌تواند این موضوع را قبول کند یا نه! در صورتی این وجه در قرارداد ذکر می‌شود که ابتدا دو طرف در مورد آن صحبت کرده باشد و بخواهند در قرارداد آن را امضا کنند. در هنگام تنظیم قرارداد به این موضوع دقت داشته باشید.

نکات مهم در هنگام نوشتن وجه التزام

در ابتدا باید بگوییم که مفاد مربوط به این موضوع را باید به‌طور دقیق مشخص کنید. همانند مثالی که در بالا زدیم. فراموش نکنید که در علم حقوق به‌سادگی می‌توان با کلمات بازی و از آن‌ها استفاده کرد. اگر در مورد دیر تحویل دادن یک ملک می‌خواهید خسارت مشخص کنید، دقیقاً بنویسید که به ازای هر روز باید چه مبلغی به شما تحویل داده شود.

در چنین حالتی دیگر نمی‌توان از متن نوشته شده، برداشت دیگری داشت و شما سریع‌تر به حق خود می‌رسید. نکته دیگر اینکه شما باید خسارت را منطقی مشخص کنید. در زمان تعیین وجه التزام به روزی که شاید مجبور به پرداخت آن باشید هم فکر کنید. این کار به شما کمک می‌کند که وجه را به صورتی بنویسید که توان پرداخت آن را داشته باشید.

اگر سؤال دیگری در مورد این موضوع دارید، آن را با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

برای مطالعه مقاله انواع وکالت نامه معاملات ملکی کلیک کنید.

”شش دنگ”شش دانگ”۶دونگ”۶دنگ”۶دانگ”شیش دونگ”شیش دنگ”شیش دانگ”

اشتباه نکن ! شش دونگ درسته

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.