وکالت نامه معاملات ملکی و انواع آن

vekalatnameee
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (مشاورین املاک)

  • بهمن 8, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

هنگامی‌که موضوع خریدوفروش یک ملک به وسط می‌آید، همیشه در مورد وکالت نامه ملکی هم سؤالاتی پرسیده می‌شود. احتمالاً مالک می‌خواهد به مشتری وکالت نامه‌ای بدهد و نمی‌داند باید چه کاری انجام دهد. در ادامه قصد داریم در مورد انواع وکالت نامه در معاملات ملکی صحبت کنیم و پیشنهاد می‌دهیم که با شش دونگ همراه باشید.

انواع وکالت نامه ملکی

در بعضی از موارد می‌بینیم که به دلایل مختلفی سند به نام مشتری زده نمی‌شود و به او یک وکالت نامه می‌دهند. معمولاً در چنین حالتی یکی از طرفین وقت کافی برای حضور در محضر برای سند زدن را ندارد و ازآنجایی‌که وکالت دادن ساده است، این راه را انتخاب می‌کنند.

وکالت نامه در معاملات ملکی معمولاً به دو صورت داده می‌شود که هرکدام از آن‌ها هم ویژگی‌های خاص خود را دارند.

  • وکالت نامه ملکی ساده

ساده بودن در این نوع وکالت نامه به این معنی است که بلاعزل نیست. در این وکالت نامه هرکدام از طرفین که بخواهند می‌توانند وکالت نامه را فسخ کنند. اگر یک ملک را خریداری کرده‎اید، پیشنهاد می‌دهیم که با وکالت ساده آن را معامله نکنید. در چنین حالتی طرف مقابل می‌تواند وکالت را فسخ کرده و خودش مالک همان ملک شناخته می‌شود.

  • وکالت نامه ملکی بلاعزل

در این حالت هیچ کدام از طرفین اجازه فسخ وکالت نامه را ندارند. بهترین وکالت نامه در معاملات ملکی همین مورد به‌حساب می‌آید. در این حالت شما مطمئن هستید که وکالت نامه فسخ نمی‌شود. به‌هرحال پیشنهاد ما این است که هرچه سریع‌تر برای سند زدن خود را آماده کنید تا دیگر نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید.

راه‌های فسخ وکالت نامه ملکی

در مطالب بالا گفتیم که اگر وکالت در معاملات ملکی از نوع بلاعزل باشد، طرفین نمی‌توانند آن را فسخ کنند اما باید بگوییم که در شرایط دیگری این موردمی‌تواند فسخ شود و دیگر ارزشی نداشته باشد.

  • فوت

اگر هرکدام از طرفین وکالت نامه فوت شوند، آن وکالت نامه دیگر هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت و مورد تائید هم نخواهد بود.

  • از بین رفتن موضوع وکالت

اجازه بدهید این مورد را با یک مثال توضیح بدهیم. مثلاً تصور کنید که شما یک آپارتمان به مساحت 200 متر مربع را با وکالت ملکی خریداری کرده‌اید، اگر این آپارتمان از بین برود، دیگر وکالت نامه معتبر نیست و شما مالک چیزی نخواهید بود. البته این مورد پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به همین سادگی هم نیست.

  • انجام عملی که خارج از قوانین است

مثلاً تصور کنید که مالک گفته باشد در یک تاریخ مشخص ملک را به مشتری تحویل می‌دهد و این کار را انجام نداده باشد. در این صورت می‌توانید برای فسخ وکالت نامه اقدام کنید.

  • اتمام تاریخ

وکالت نامه تا زمانی برای شما اعتبار دارد که تاریخ آن نگذشته باشد. قبل از اتمام این تاریخ حتماً برای سند زدن اقدام کنید. اگر بعد از این تاریخ مالک وکالت نامه شما را تمدید نکند، مجبور به شکایت هستید و یک پروسه قانونی طولانی پیشروی شما خواهد بود.

vekalatname

vekalatname

نکات مهم در هنگام معامله با وکالت نامه ملکی

اگر می‌خواهید با وکالت نامه خریدوفروش ملک را انجام بدهید، باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. در ابتدا توصیه می‌کنیم که هرچه سریع‌تر برای سند زدن و مالکیت قطعی خودتان اقدام کنید. معامله با وکالت نامه ملکی اگرچه معتبر است اما اعتبار آن به‌اندازه سند نیست.

  • مبایعه نامه بنویسید

توجه داشته باشید که وکالت در معاملات ملکی به تنهایی کافی نیست. همراه با وکالت نامه باید یک مبایعه نامه هم داشته باشید. در این حالت اعتبار وکالت نامه شما بیشتر بوده و احتمال بروز مشکل بسیار کم می‌شود.

  • وکالت نامه باید با یک شخص باشد

درصورتی‌که برای معامله خود روش وکالت نامه را انتخاب کنید که مالک یک نفر باشد. اگر ملک شراکتی، وراثتی و… است، به‌هیچ‌عنوان با وکالت نامه معامله انجام ندهید.

  • مفاد وکالت نامه را با دقت بخوانید

مهم نیست که طرف وکالت نامه شما و همچنین محضردار چه کسانی هستند، حتماً تمام مفاد وکالت نامه را با دقت بخوانید و سپس آن را امضا کنید.

  • با هر کسی معامله نکنید

توجه داشته باشید که معامله با وکالت نامه می‌تواند برای شما دردسرساز شود اگر طرف مقابل شما شخص بی‌مسئولیت و بدون تعهدی باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم در مواردی با وکالت ملکی معامله کنید که طرف مقابل را به‌خوبی بشناسید.

  • حضور یک وکیل

اگر در طی فرآیند وکالت دادن یک وکیل در کنار شما باشد و مفاد وکالت نامه را با دقت بررسی کند، احتمال بروز مشکل به شدت کاهش پیدا می‌کند.

برای مطالعه مقاله تهاتر در معاملات املاک کلیک کنید.

”شش دنگ”شش دانگ”۶دونگ”۶دنگ”۶دانگ”شیش دونگ”شیش دنگ”شیش دانگ”

اشتباه نکن ! شش دونگ درسته

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.