برآورد هزینه ساخت ساختمان

nahve mohasebesakht
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (عمومی)

  • آبان 22, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

محاسبه هزینه ساخت ساختمان و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن

ساختمان سازی یکی از فعالیت‌هایی است که در طی سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته است. با این حال، با رشد میزان هزینه‌ها و رکود اقتصادی، ساختمان سازی نیز دچار افزایش میزان هزینه‌ها شد. از همین رو زمانی که فردی به سراغ شروع ساختمان سازی می‌رود، لازم است تا نسبت به تمامی ابعاد و هزینه‌های مختلف آن آگاهی کاملی را داشته باشد. بررسی و برآورد هزینه ساخت ساختمان می‌تواند سبب شود تا با داشتن یک برنامه ریزی مناسب، پیش بینی درستی از هزینه‌های تمام شده ساختمان سازی داشت. پیش بینی که به چندین و چند عامل مختلف بستگی دارد. در ادامه با بررسی مهم‌ترین این عوامل به شما در داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه کمک خواهیم کرد. با شش دونگ همراه باشید.

1.     برآورد قیمت زمین ساختمان

اولین موضوع مهم برای برآورد هزینه‌های ساخت یک ساختمان، هزینه قیمت تمام شده زمین آن است. برای ساخت هر ساختمانی زمینی لازم است که ساختمان سازی در آن صورت گیرد. محاسبه هزینه خرید زمین برای ساخت ساختمان می‌تواند یک هزینه درشت و قابل مشاهده در ساختمان سازی باشد. هزینه‌ای که به عنوان یکی از اولین قدم‌های ساختمان سازی مطرح می‌شود.

2.     بررسی هزینه دریافت جواز ساخت

پس از خرید زمین، دریافت مجوز ساختمان سازی اهمیت بسیاری دارد. برای دریافت جواز ساخت ساختمان سازی، لازم است تا به شهرداری رفته و با ارائه مدارک موجود جواز ساخت را دریافت نمایید. این جواز ساخت خود هزینه مشخصی داشته که براساس موارد بسیار مختلفی سنجیده می‌شود.

3.     هزینه اسکلت بندی در ساختمان

اسکلت بندی یک ساختمان مرحله بعدی آن است که هزینه نسبتا زیادی دارد. به صورت کلی دو نوع اسکلت بندی فلزی و بتنی وجود دارد که از بین این دو هزینه اسکلت بندی فلزی بیش از اسکلت بندی بتنی است. از همین رو پیش از انتخاب نوع اسکلت و براساس برآورد هزینه ساخت ساختمان می‌توان لازم است تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی هزینه انواع اسکلت بندی برای یک ساختمان

4.     هزینه مواد اولیه مورد نیاز در یک ساختمان

متریال و مواد اولیه کاملا براساس قیمت روز دلار تغییر قیمت دارند. هزینه تمام شده برای متریال و مواد اولیه در ساختمان سازی به متراژ واحدها، تعداد واحدهای ساختمانی و زیربنای مفید و غیرمفید نیز بستگی دارد. از همین رو به عنوان یکی از متغیرترین و تاثیرگذارترین هزینه‌های ساخت ساختمان می‌توان به این مورد اشاره کرد.

5.     هزینه رسیدگی به نمای بیرونی ساختمانی

اجرای نمای بیرونی یک ساختمان پس از اتمام ساختمان سازی صورت می‌گیرد. این مرحله را می‌توان یک مرحله هزینه‌بر دانست که کاملا وابسته به متریال مورد استفاده می‌تواند تغییرات جدی را در هزینه ساخت ساختمان ایجاد کند. در کنار این هزینه، هزینه محوطه سازی برای فضای ساختمان و فضای سبز آن نیز لازم است در نظر گرفته شود.

6.     هزینه رسیدگی به نمای داخلی ساختمان

هزینه ساخت ساختمان برای نمای داخلی را می‌توان شامل هزینه‌هایی مانند دکورهای سقف و دیوار و آشپزخانه دانست. انتخاب نمای مدرن یا کلاسیک بر روی هزینه ساخت ساختمان تاثیر مستقیمی را دارد و می‌تواند تفاوت قیمت فاحشی را در این بخش ایجاد نماید. ضمن اینکه گرانی دلار نیز بر روی هزینه تمام شده برای ساخت نمای داخلی ساختمان نیز تاثیرگذار است.

7.     هزینه تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان

در حین ساخت ساختمان، تاسیسات مختلفی مانند تاسیسات برقی و مکانیکی درون ساختمان لازم است. نصب این انواع تاسیسات یکی از ضروری‌ترین هزینه‌ها در ساخت یک ساختمان محسوب می‌شود. با این حال، لازم است تا پیش از انتخاب تاسیسات مورد نیاز برای ساختمان، نسبت به انواع مختلف آن‌ها و هزینه هریک توجه ویژه‌ای را داشته باشید و گزینه‌ای متناسب با هزینه‌های در نظر گرفته شده خود را انتخاب نمایید.

8.     بررسی هزینه‌های پیش بینی نشده و بدون برنامه

پس از بررسی تمامی هزینه ساخت ساختمان، لازم است تا برای هزینه‌ها پیش بینی نشده نیز برنامه ریزی داشته باشید! با توجه به اینکه امروزه در کشور ما هزینه‌ها به صورت لحظه‌ای افزایش قیمت پیدا می‌کند، ممکن است از زمان شروع تا اتمام ساخت یک ساختمان، افزایش قیمت‌های بسیاری را مشاهده کنید. از همین رو توجه به هزینه‌ها پیش بینی نشده برای ساخت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

بررسی هزینه‌های تمام شده برای ساخت یک ساختمان

آخرین نکات درباره برآورد هزینه ساخت ساختمان

ساخت ساختمان هزینه‌های مشخص و از پیش تعیین شده‌ای را دارد. برای آن که بتوانید یک ساختمان را به اتمام برسانید، هزینه‌های بسیاری را متحمل خواهید شد. هزینه‌هایی که بسیاری از آن‌ها از ابتدای شروع به کار ساختمان مشخص هستند. از همین رو لازم است تا پیش از شروع به ساخت یک ساختمان، برآورد هزینه ساخت ساختمان را در دستور کار خود قرار دهید. در این مقاله با بررسی چندین عامل مهم در این موضوع، تلاش کردیم تا به صورت مشخصی هزینه‌های ساخت ساختمان را به شما نشان دهیم. امید است خواندن این نکات به شما در ساختمان سازی کمک کننده باشد.

برای آگاهی از نحوه محاسبه متراژ آپارتمان کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.