متراژ خانه و آپارتمان و نحوه محاسبه آن

mohasebe metraj
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (عمومی)

  • آبان 17, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

چگونگی اندازه گیری متراژ ساختمانی برای خرید و فروش یک خانه یا آپارتمان

زمانی که به دنبال خرید و فروش خانه یا آپارتمان هستید، یکی از اصلی‌ترین مشخصاتی که ممکن است برای شما به چشم بخورد، میزان متراژ آن است. متراژ یک خانه شش دونگ موضوعی مهم است که می‌تواند بر روی انتخاب و خرید خانه و آپارتمان برای شما تاثیرگذار باشد. با این حال، زمانی که از میزان متراژ یک خانه سخن به میان می‌آید، چگونگی اندازه گیری و محاسبه آن نیز اهمیت بسیاری دارد. اندازه گیری درست در یک ساختمان می‌تواند موجب بررسی درست ابعاد ساختمانی برای فروش شود. از همین رو با بررسی راهکارهای محاسبه متراژ ساختمانی به شما کمک خواهیم کرد تا اندازه درست‌تری را برای ساختمان خود داشته باشید.

در این مقاله، در ابتدا به سراغ مهم‌ترین واژگان مورد استفاده در زمان اندازه گیری متراژ ساختمانی رفته‌ایم. پس از آن، به دنبال بررسی چگونگی اندازه گیری متراژ ساختمانی و مراحل این محاسبه هستیم تا با آشنا کردن شما با هریک از این موارد، به اندازه گیری درست‌تر شما کمک کنیم. مجموعه شش دونگ امیدوار است که شما با خواندن تمامی نکات بیان شده، اندازه‌گیری دقیق و بدون مشکلی را داشته باشید.

برخی از مهم‌ترین اصطلاحات به کار رفته در محاسبه متراژ

برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره چگونگی محاسبه متراژ ساختمانی، ابتدا لازم است تا با ادبیات اندازه گیری و محاسبه آشنا شویم. زمانی که صحبت از اندازه گیری متراژ ساختمان، خانه ویلایی یا آپارتمان می‌شود، برخی از کلمات کاربرد بیشتری را دارند. حال اینکه هریک از این کلمات در چه معنا و مفهومی به کار می‌روند، در ادامه به بحث و بررسی خواهیم گذاشت:

1.زیر بنا

زیربنای مساحت هریک از طبقات است. به عبارت دیگر، مساحت ساخته شده ساختمان در هر طبقه را زیربنای آن طبقه می‌نامند.

2.مساحت کل

مساحت کل عبارت است از جمع مساحت تمامی طبقات روی زمین به همراه میزان متراژ زیرزمین در صورت موجود

3.مشاعات ساختمان

مشاعات ساختمان بخش‌های مشترک از ساختمان هستند. بخش‌هایی که تمامی اعضای ساختمان حق استفاده از آن را دارند و به صورت اختصاصی در اختیار فردی نیست. این بخش‌ها در ساختمان‌های چند واحده و آپارتمان‌ها و مجمتع‌های بزرگ بیشتر دیده می‌شود. مانند آسانسور، پارکینگ، راه پله، پشت بام و حیاط.

4.مفروزات ساختمان

این عبارت دقیقا در مقابل مشاعات ساختمان قرار دارد. مفروزات ساختمان بخش‌هایی از ساختمان هستند که مختص به هریک از طبقات است. فضاهای هر بخش از آپارتمان که تحت مالکیت اشخاص مشخصی هستند. مانند اتاق خواب، بالکن، حمام، دستشویی، آشپزخانه و …

مراحل اندازه گیری زیربنای ساختمانی و متراژ خانه

برای اینکه بتوانید متراژ یک ساختمان اعم از خانه ویلایی یا آپارتمان را اندازه گیری کنید، لازم است تا قدم‌هایی مشخص را در این زمینه بردارید. این قدم‌ها به شما کمک می‌کند تا درک دقیق‌تری از ساختمان سازی داشته باشید و بتوانید برای خرید یا فروش آپارتمان شش دونگ بهتر اقدام کنید. اصلی‌ترین این مراحل عبارت است از:

  1. داشتن درکی درست از نقشه ساختمان و اشکال هندسی مختلف
  2. تقسیم بندی ساختمان، خانه یا آپارتمان به اشکال هندسی قابل اندازه گیری
  3. مشخص کردن هر بخش از ساختمان با شکل مورد نظر و تفکیک قسمت‌های مختلف
  4. نام گذاری اشکال و محاسبه میزان مساحت هر بخش مشخص شده از ساختمان
  5. جمع بستن هریک از مساحت‌های به دست آمده با یکدیگر به عنوان مساحت نهایی

راهکارهای مناسب برای محاسبه متراژ خانه و آپارتمان

برای آن که بتوانید به درستی متراژ ساختمان خود را محاسبه کنید، لازم است تا از راهکارهایی دقیق و کامل استفاده کنید. همان‌طور که در بالا نیز بیان شد، یکی از راهکارهای اصلی ااستفاده از اشکال هندسی برای اندازه گیری متراژ و مساحت ساختمانی است. با این حال، در صورتی که بخواهید از این راه حل یا راهکارهای دیگر برای محاسبه متراژ ساختمانی یک خانه ویلایی یا آپارتمان استفاده کنید، لازم است تا به روش محاسبه و برخی نکات مهم دیگر توجه داشته باشید.

چگونگی محاسبه میزان متراژ زیربنای ساختمانی

در ادامه با بیان دو روش اصلی در محاسبه متراژ ساختمانی به شما در اندازه گیری مساحت مورد نظرتان کمک خواهیم کرد:

1.نحوه محاسبه متراژ ساختمان با استفاده از شکل هندسی آن

زمانی که می‌خواهید از شکل هندسی ساختمان برای اندازه گیری ابعاد و متراژ آن استفاده کنید، لازم است تا به سراغ نقشه ساختمانی خود بروید. ابتدا با مشخص کردن نقشه ساختمانی که دارید، لازم است تا شکل دقیق آپارتمان یا خانه ویلایی خود را معلوم نمایید. اگر ساختمان دارای یک شکل هندسی ساده مانند مستطیل، مربع یا مثلث باشد، اندزه گیری میزان متراژ آن ساده و راحت است.

با این حال، ساخت و سازهای جدید معمولا شکل هندسی ساده‌ای ندارند و از اشکال هندسی مختلفی تقسیم شده‌اند. اشکال هندسی یو شکل یا ال مانند برخی از این موارد هستند. در این شرایط لازم است تا با تقسیم مساحت به اشکال ساده‌تر، اندازه گیری و محاسبه متراژ ساختمانی را ساده سازید.

برای مثال اگر ساختمان شما شکلی ال مانند دارد، با تقسیم آن به دو بخش مستطیل شکل می‌توانید به راحتی متراژ آن را تعیین نمایید. همین‌طور درباره ساختمان‌های یو شکل، می‌توان آن‌ها را به شکل دو مستطیل و یک مربع تقسیم کرد تا اندازه گیری درستی از مساحت ساختمانی شکل گیرد. بدیهی است که در نهایت، لازم است تا تمامی مساحت‌های به دست آمده با یکدیگر جمع شده مساحت کل ساختمانی به دست آید.

mohasebe metraj

mohasebe metraj

 

2.نحوه محاسبه متراژ ساختمان به وسیله کف پوش استفاده شده

راهکار دیگری که به وسیله آن می‌توانید متراژ و مساحت ساختمانی را به دست آورید، استفاده از اندازه گیری و محاسبه کف پوش استفاده شده است. برای استفاده از این راهکار لازم است تا ابتدا به سراغ تعیین اندازه هر کفپوش خود بروید. هر ساختمانی از یک محصول برای پوشش کف خود استفاده کرده است. سرامیک، کاش، موزائیک، سنگ یا هر نوع کفپوش دیگری، اندازه مشخصی را دارد. با اندازه گیری هر کفپوش و شمارش تعداد کفپوش‌های استفاده شده در ساختمان، می‌توانید اندازه نهایی آن را محاسبه کنید.

با این حال، توجه داشته باشید که در این محاسبه لازم است تا هریک از کفپوش‌های نصفه یا کامل را به دقت بشمارید و براساس میزان نصفه و ناقص بودن کفپوش، آن را به حساب آورید. دقت داشته باشید که در این روش از محاسبه میزان متراژ ساختمانی ممکن است دقت محاسبه کمی پایین‌تر باشد.

مهم‌ترین نکات درباره اندازه گیری و محاسبه متراژ خانه و ساختمان

برای داشتن یک اندازه گیری درست و کامل از متراژ ساختمانی، لازم است تا به برخی از نکات توجه کنید. اندازه گیری متراژ و مساحت ساختمانی در خانه ویلایی و آپارتمان با یکدیگر متفاوت است. از همین رو در نظر گرفتن نکات بیان شده در زیر می‌تواند به شما در اندازه گیری دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر کمک کننده باشد. برخی از این نکات عبارت است از:

  1. همان‌طور که خواندید، یک ساختمان دارای فضاهایی با نام فضای مفروزات و فضای مشاعات است. پیش از اندازه گیری متراژ ساختمانی لازم است تا هریک از این فضاها را مشخص کرده و آن‌ها را از یکدیگر تفکیک نمایید.
  2. زمانی که در حال محاسبه متراژ ساختمان هستید، به دیوارها نیز توجه داشته باشید. در صورتی که دیوارها بین دو ساختمان قرار داشته باشند، جزئی از هردو محسوب شده و در اندازه گیری هر دو واحد به حساب می‌آیند. این در حالی است که در صورت مجاورت دیوار با قسمت مشاع ساختمان، خود به عنوان بخشی از مفروزات در نظر گرفته شده و تنها در اندازه گیری یک ساختمان محسوب می‌شوند.
  3. انباری یکی از آن بخش‌هایی از ساختمان است که درباره چگونگی محاسبه آن شک و تردیدهای بسیاری وجود دارد. انباری اختصاصی در صورتی به عنوان یک مفروزات در نظر گرفته می‌شود که ارتفاع آن 8 متر باشد. اگر این ارتفاع بیشتر باشد، مابقی انباری به عنوان زیرپله و به عنوان بخشی از قسمت‌های مشاعی در نظر گرفته می‌شود. البته در صورتی که در سند، متراژ انباری ذکر شده باشد، آن را جز مفروزات در نظر خواهیم گرفت.
  4. بالکن‌ها به عنوان بخشی دیگر از ساختمان است که درباره چگونگی اندازه گیری آن شبهاتی وجود دارد. اگر بالکن راه عبور جداگانه داشته باشد و سقف آن، طبقه زیرن قرار گرفته باشد و بر روی آن تاسیساتی نصب شده باشد، به عنوان مشاعات محسوب می‌شود. این در حالی است که بالکن رو باز را می‌توان جز مفروزات هر طبقه به حساب آورد.

جمع بندی پایانی مقاله متراژ ساختمانی

زمانی که به دنبال خرید یا فروش خانه هستید، یکی از اصلی‌ترین مشخصات مورد نظر شما حتما میزان مترژا خانه خواهد بود. اندازه گیری درست میزان متراژ خانه یکی از مسائلی است که می‌تواند بر روی نتیجه نهایی خرید و فروش شما تاثیرگذار باشد. لازم است تا به صورت دقیق و کاملا حرفه‌ای، متراژ خانه خود را اندازه گیری کنید.

در این مقاله با بررسی چگونگی اندازه گیری مساحت یک ساختمان، خانه ویلایی یا آپارتمان به دنبال آن بودیم که به شما کمک کنیم تا اندازه گیری دقیقی را از ساختمان خود داشته باشید. به این منظور به سراغ راهکارهای حرفه‌ای برای اندازه گیری ساختمانی رفتیم و با بیان و بررسی هریک، تلاش کردیم تا محاسبه متراژ ساختمانی را برای شما ساده‌تر کنیم. امید است با خواندن نکات بیان شده و اطلاعات موجود در این مقاله، توانسته باشید برای متراژ ساختمان خود روش مناسبی را انتخاب کنید. روشی که دقت لازم را داشته باشد و در کنار آن تمامی نکات لازم را نیز رعایت نمایید.

برای مطالعه مقاله پیش خرید کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.