پیش خرید آپارتمان

pish kharid apartment
  • post author image تیم محتوای شش دونگ
  • آموزش (عمومی)

  • آبان 3, 1401

  • امتیاز مقاله :

    امتیاز ما

در عصر حاضر و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی، یکی از متداول ترین و رایج‌ترین راه‌های خانه دار شدن پیش خرید آپارتمان است. افرادی که نمی‌توانند بودجه لازم برای خرید خانه را به صورت یکجا آماده کنند، می‌توانند با پرداخت در چندین مرحله صاحب خانه و یا آپارتمان شوند. پیش خرید آپارتمان دارای مزایا و معایب متعددی است که اطلاع از آنها پیش از انجام هر معامله و  خرید و همچنین هنگام عقد قرارداد ضروری می‌باشد.اگر شما هم قصد دارید با مزایا و معایب پیش خرید آپارتمان آشنا شده و با اطلاعات و آگاهی کامل صاحب خانه شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با سایت شش دونگ همراه باشید. در این مطلب قصد داریم به سوالات شما درباره پیش خرید آپارتمان پاسخ داده و نکات کلیدی در این حوزه را ارائه دهیم.

منظور از پیش خرید آپارتمان چیست؟

در سال‌های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بالای  ایجاد شده، قیمت آپارتمان افزایش یافته و علاوه بر این موضوع قدرت خرید مردم نیز کم شده است. از این رو یکی از راه‌های معقول خرید خانه پیش خرید کردن است. پیش خرید خانه هم برای سازنده و هم برای خریدار مناسب است. زیرا سازنده ملک با استفاده از پول های اولیه دریافت شده از مشتریان تا میزان قابل توجهی از هزینه‌های خود را پوشش داده و از طرفی خریداری که امکان انجام  پرداخت مبلغی سنگین به صورت یک جا برایش ممکن نیست، با پرداخت کم کم و به مرور زمان صاحب خانه می‌شود.

البته این نوع از معامله‌ها و قراردادها امکان دارد مشکلاتی را نیز به وجود بیاورد. اگر سازنده و یا خریدار به تعهدات خود  به درستی عمل نکنند مشکلات حقوقی مختلفی بوجود خواهد آمد. از این رو رعایت برخی موارد و توجه به یکسری از مسائل در امر پیش خرید خانه بسیار مهم و ضروری است. قرارداد پیش خرید باید با شفافیت و درج جزییات کامل و همچنین ذکر بندهای حقوقی لازم الاجرا منعقد شود و از اعتبار و دقت کافی برخوردار باشد.

پیش خرید آپارتمان

pish kharid Apartmentt

مزایای پیش خرید آپارتمان

پیش خرید آپارتمان دارای مزایا و امتیازات مناسب مختلفی است و به علت همین مزایا افراد زیادی به این نوع خرید روی می‌آورند. از مهمترین مزایا و ویژگی‌های مثبت پیش خرید کردن خانه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱افزایش قیمت نهایی

زمانی که یک واحد آپارتمانی پیش خرید می‌کنید مطابق با قرار داد شما باید در چندین مرحله مبالغ توافق شده و مورد نیاز را واریز نمایید. ممکن است به خاطر تورم و رشد قیمت ها در بازار مسکن مبلغ تمام شده‌ای که شما به نوعی به صورت اقساط و در چندین مرحله پرداخت نمودید، کمتر از قیمت نهایی ملک مورد نظر در زمان تحویل باشد.

برای مثال اگر شما آپارتمانی به قیمت 900 میلیون تومان را پیش خرید کرده باشید و در چندین مرحله این مبلغ را پرداخت نمودید، بعد از طی دوره قرارداد و اتمام مراحل ساخت آپارمان، قیمت روز آن بیشتر از 900 میلیون محاسبه شود. از این رو شما به سودی نسبی دست پیدا کرده اید.

۲پرداخت مبلغ به صورت مرحله ای

در خرید آپارتمان آماده شما باید قیمت ملک مورد نظر را تماما و به صورت یکجا پرداخت کنید. بعضی موارد نیز درصد بالایی از پول واحد آپارتمانی از خریدار دریافت شده و مبلغ کمی برای زمان انتقال سند در دفترخانه ثبت اسناد باقی می‌ماند. که در واقع در خرید آپارتمان آماده نهایتا طی دو مرحله پرداخت صورت می‌گیرد که مرحله اول آن مبلغ سنگین و قابل توجه خواهد بود. از این رو بسیاری از افراد نمی‌توانند این مبلغ را یصورت یکجا تهیه کنند.اما در پیش خرید آپارتمان، پرداخت پول و قیمت آپارتمان به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت کار می‌باشد. در این نوع معمالات خریدار موظف است طی قرارداد مبلغ تعیین شده را در زمان مراحل ساخت پرداخت کند. بنابراین خریدار میزان زمان و قدرت بیشتری برای خرید و تامین هزینه های لازم دارد.

۳طراحی دکوراسیون داخلی بر اساس سلیقه

از جمله مهمترین و اصلی ترین مزایای پیش خرید آپارتمان امکان طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی براساس سلیقه مشتری است. شما به عنوان خریدار می‌توانید پس از تکمیل بخش‌های اصلی ساختمان، دکوراسیون داخلی را مطابق نظر خود  و با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصین این حوزه داشته باشید. در برخی موارد و با توجه به توافق طرفین، سازنده خود وظیفه اجرای دکوراسیون داخلی با سلیقه خود را دارد و همه واحدهای یک ساختمان مشابه یکدیگر است. اما گاهی اوقات نیز سازنده این حق انتخاب را بر عهده خریدار گذاشته و خریدار می‌تواند با در نظر گرفتن مقدار بودجه خود برای دکوراسیون داخلی، فضای داخلی آپارتمان را به دلخواه خود طراحی و اجرا کند.

۴امکان بازدید از فرآیند ساخت و مواد و مصالح مورد استفاده

شما در زمان خرید آپارتمان های آماده فقط اجزا و بخش‌های بیرونی سازه که به اصطلاح روکار هستند را می‌توانید مشاهده کنید.
اما زمانی که یک آپارتمان را پیش خرید می‌کنید، می‌توانید طی مراحل ساخت مراجعه نموده و از روند ساخت و مواد و مصالح به کار رفته بازدید نمایید.

معایب پیش خرید آپارتمان

با اینکه پیش خرید آپارتمان یک راه حل مناسب برای خانه دار شدن محسوب می‌شود و از مزایای بسیاری برخوردار است؛ اما شما باید قبل از خرید با معایب ان نیز آشنا شده تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. البته این معایب و مشکلاتی که در ادامه ذکر می‌شوند همیشه اتفاق نمی افتد و نمی‌توان گفت دائمی هستند. در برخی موارد ممکن است این مشکلات بروز و ظهور نمایند که اطلاع داشتن از آنها می‌تواند در خرید شما تاثیر گذار باشد. معایب پیش خرید آپارتمان می تواند شامل موارد زیر می‌شوند:

۱امکان عدم تحویل به موقع و متناسب با برنامه ریزی های انجام شده

یکی از اصلی ترین و مهمترین اتفاقات و معایب پیش خرید آپارتمان  دیرکرد در تحویل و عدم اتمام پروژه بر اساس برنامه ریزی های آن است.
گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلف سازنده نتواند مطابق با تعهدات خود آپارتمان را در زمان موعود به خریدار تحویل دهد که این امر مشکلاتی را به وجود می‌آورد. از این رو هنگام عقد قرارداد باید التزامات و جریمه لازم برای این امر در مبایعه نامه درج شود تا ضرر خریدار جبران گردد.

۲امکان فروش به چندین نفر

از دیگر معایب پیش خرید واحد های آپارتمانی فروش آن به چندین نفر است. بروز این اتفاق دلایل مختلفی دارد مثلا ممکن است فرد یا شرکت مورد نظر از اعتبار کافی و لازم برخوردار نبوده و قصد سوء استفاده و کلاهبرداری داشته باشد و آپارتمان مورد نظر را به چند نفر به صورت همزمان فروخته باشد. در این صورت مشکلات حقوقی گریبان گیر خریدار می‌شود که برطرف کردن آنها بسیار زمان بر و مستلزم صرف هزینه است. بهتر است اگر قصد پیش خرید آپارتمان را دارید به سراغ افراد یا مجموعه‌های معتبر با سابقه خوب بروید تا از سرمایه گذاری خود مطمئن باشید و مراحل حقوقی کار را با مشورت از افراد خیره و متخصصین امر جلو ببرید.

۳امکان عدم اخذ مجوزهای لازم

از دیگر معایب پیش خرید خانه می‌توان به عدم اخذ مجوزهای لازم مانند مجوزهای شهرداری، پایان کار، تفکیک سند و … اشاره کرد. در صورتی که سازنده در حین ساخت و یا پس از اتمام آن این مجوزها را دریافت نکند و مبالغ مورد نیاز آنها را پرداخت نکند، مشکلاتی برای خریدار به وجود می‌آید و بازپرداخت مبالغ به عهده خریدار می‌شود. بنابراین انتخاب یک سازنده مورد اعتماد در پیش خرید آپارتمان امری ضروری محسوب می‌گردد.

نتیجه گیری

پیش خرید آپارتمان یک روش مناسب  برای کسانی است که می‌خواهند صاحب خانه یا ملک  شوند اما توان و امکان پرداخت مبلغ خانه به صورت یکجا را ندارند. همینطور کسانی که به قصد سرمایه گذاری  در حرفه املاک و ساختمان و کسب سود نیز وارد این عرصه می‌شوند، پیش خرید واحد های آپارتمانی برای آنها یک امتیاز ویژه  محسوب می‌گردد.

به هرحال این نوع معاملات ملکی دارای مزایا و معایبی است که شما باید از آنها آگاهی داشته و با توجه به وضعیت و شرایط خود و مخصوصا میزان بودجه در نظر گرفته اقدام به پیش خرید خانه کنید. امیدواریم مطالبی که ارائه شد در تصمیم گیری شما جهت پیش خرید خانه مفید واقع شده باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه اطلاعات زیر را وارد کرده و بر روی ارسال کلیک کنید.

دیدگاهی ثبت نشده است.